18 februari 2012

Woekerpraktijken bij Patientline


Ik heb 2 weken geleden het genoegen mogen smaken van de gastvrijheid van het Lange Land Ziekenhuis in Zoetermeer gebruik te mogen maken voor een drietal dagen.  Ik bedoel dit niet sarcastisch, de medewerkers van dit ziekenhuis zijn fantastisch, lief geduldig en vakbekwaam. Het eten laat nogal wat te wensen over maar dat weten we van ziekenhuisvoedsel dus daarover klagen we niet meer, niet dat ik niet van mening ben dat dit best anders kan en moet, maar het klagen hierover laat ik aan anderen.
Nee, waar het mij om gaat is de maffiapraktijken van de firma Patientline.
Patientline is een innoverende marktpartij met een grote expertise op het gebied van entertainment en informatievoorziening binnen zorginstellingen gericht op patiënten, bewoners en bezoekers. Waar heeft de zorgconsument behoefte aan tijdens een verblijf in een ziekenhuis? Van televisie, telefonie, internet en menukeuze, tot muziektherapie, voorlichtingsfilmpjes en patiënteninformatie. Patientline is marktleider en specialist in oplossingen op het gebied van (digitale) gastvrijheid in ziekenhuizen en zorginstellingen. Iedereen die binnen een zorginstelling komt waar Patientline de service en dienstverlening verzorgt, treft informatie van ons aan in de vorm van brochures. Tevens is een gratis TV-kanaal beschikbaar waarop alle relevante informatie over mogelijkheden en tarieven beschreven wordt.” (quotes website patentline)
Klinkt goed niet waar? Dat dacht ik wel! De plaatjes op de website tonen ultra moderne apparatuur, een fraai modern flatscreen beeldscherm met een telescopische standaard zodat ze goed en duidelijk TV kunt kijken. Kost een paar centjes maar dan heb je ook wat.


Ja dag, dank je de koekoek.
In Zoetermeer gaat dit dus niet op. Daar hangt in een hoek boven het bed, op ruim 3 meter afstand van je hoofd een beeldscherm uit het jaar 1975. Zo’n ouderwetse 600 x 400 televisiebeeldbuis met een doorsnee van 26 cm. Te bedienen met een afstandsbediening die alleen reageert wanneer er op wordt gedrukt met een kracht van 7 op de schaal van Richter en dan nog duurt het zeker 5 minuten alvorens het scherm gedeeltelijk (want geen breedbeeld) gevuld is met vage bewegende beelden. Door de reflectie van de TL verlichting achter het bed is het midden van het beeld een grote gele streep maar je hebt wel keuze uit maar liefst 10 kanalen (inclusief het patientline informatie kanaal) Het geluid komt binnen via een koptelefoon die bij de Action winkels wordt verkocht voor 49 ct maar, die mag je dan wel houden!(denk ik) Niet dat je er veel aan hebt want als je een keer per ongeluk door door je om te draaien iets te hard aan het snoertje hebt getrokken werkt een van de kanalen niet meer. Ach je moet niet zeuren, je krijgt het maar zult u zeggen. Nou dat dacht ik niet. Wat ik wel kreeg was de rekening afgelopen week. 3 dagen tv kijken voor de totaalsom van €15,35
De dag van de operatie heb ik niet gekeken om begrijpelijke redenen. De volgende dag heb ik 2 keer het nieuws gezien en een enkel stukje van wat andere programma’s en de laatste dag van mijn verblijf heb ik vanwege de comotie (i.v.b. TV opnames, zie verderop in dit stuk) ook alleen het niews gezien. Als ik totaal 3 uur tv heb gekeken is het veel. Een ruime 5 euro per uur dus om het nieuws te luisteren, kijken kun je het met dit materiaal niet noemen. Waar komt die 15 euro vandaan?
 Let op. Om aan te sluiten bel je een nummer, (intern) dan krijg je volledig geautomatiseerd een computer aan de lijn. Je toets je bankrekening nummer in waar het verschuldigde bedrag van mag worden afgeschreven en de computer activeert je TV. Klaar , 5 seconde werk voor de computer, komt geen mensenhand aan te pas. Kosten? € 2,- 
dan wordt je ook nog per post, maar ongevraagd want je hebt al gemachtigd voor automatische afschrijving, een factuur gestuurd. Die factuur moet jij betalen! kosten? € 1,50 en dan 3 dagen tv huur a €3,95 per dag voor gebruik van een toestel dat al tenminste 10 jaar geleden volledig is afgeschreven.


Tijd om eens wat te gaan rekenen.
Een ziekenhuisbed in het LLZ heeft een minimum bezettingsgraad van 85% is dus 310 dagen laten we aannemen dat 80 % van de patienten TV neemt, je moet toch wat als je de hele dag op bed ligt.
Dan kom ik uit op 248 dagen tv huur. 248 x €3,95 is de lieve som van €979,60 wat een zo’n tv per jaar aan huur opbrengt. Bij een gemiddelde verblijfsduur van een week komt hier ook nog eens 100 euro aan totale aansluitkosten bij. De administratiekosten zullen we maar laten voor wat ze zijn, temeer omdat er ook nog koptelefoons worden geleverd van 30 ct inkoop.
 De aanschaf van deze apparaten kan destijds niet meer dan 300 euro (660 gld) per toestel hebben gekost inclusief de aanleg en bedrading dus al na 100 dagen verhuur was de opbrengst pure winst.
 Het Lange Land Ziekenhuis heeft 190 patientenbedden.(volgens inlichtingen van de infobalie, wikipedia spreekt over 255 opnamecapaciteit)
Patientline verdient dus aan de patienten in het LLZ per jaar 190 x€1079,60= €205124.00 per jaar.
Het LLZ heeft destijds gekozen voor optie 2 van de bij Patientline aangeboden mogelijkheden:" Patientline (mede)investeert in het door u gewenste systeem en draagt voor eigen rekening en risico zorg voor de exploitatie. Voor de zorginstelling is geen sprake van operationele belasting." (bron website Patientline) waaruit geconcludeerd mag worden dat patientline vrijwel geen kosten (meer)heeft, administratiekosten worden verrekend en het materiaal is al jaren afgeschreven want zwaar verouderd. Op de jaarrekening van het LLZ komt de post Patientline niet voor dus mogen we ervanuit gaan dat het ziekenhuis de installatie niet als activa meer in de boeken heeft staan en ook geen inkomsten ontvangt. Kortom twee ton schoon in het handje per jaar voor patientline zonder enige tegenprestatie.
De installatie ziet er sinds de opening in 1988, dus 23 jaar, het is echt niet overdreven om te zeggen dat Patientline ruim 4 miljoen heeft winst gemaakt op de patiënten in Zoetermeer

Dan hebben we het nog niet eens over de telefoon gehad. Wanneer u wel eens in een hotel van de telefoon gebruik maakt schrikt u zich het apelazarus als u de rekening krijgt. Nou bereidt u maar vast voor, ook bij patientline lusten ze er wel pap van, zie hier hun tarieven:
Tarieven in centen per minuut (incl. 19% BTW) Afgerekend wordt per gesprekseenheid van € 0,14 (dus niet per seconde maar per 2 minuten! red)

Tabel 1:
Starttarief
Piek
ma t/m zo
8:00 tot 19:00
Dal
ma t/m zo
19:00 tot 8:00
Lokaal
14
8,65
4,63
Inter Lokaal
14
13,13
6,23
Mobiel
14
56,95
55,15
Internet
14
8,65
4,63
0900 en servicenrs.
14
56,95
55,15
West Europa **
28
23,20
23,20
Rest van Europa
28
114,13
114,13
Europa Mobiel
28
133,76
133,76
VS en Canada
28
22,28
22,28
Rest van de
Wereld
28
318,18
318,18


**      België, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk


Wanneer we dit vergelijken met de vaste telefonie tarieven van kpn (waar trouwens allang geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen lokaal en interlokaal):
Bellen naar vaste nummers                        start€0,0897      €per minuut 0,0350
Bellen naar mobiele nummers                   start 0,0897      €per minuut 0,1302
Dan mogen we wel concluderen dat hier ook woekerwinsten worden gemaakt. Mobiel iefst 5 x zo duur en internationaal bellen brengt je aan de rand van een faillissement.
Alles bij elkaar opgeteld lijkt het me niet overdreven om te stellen dat Patientline alleen al in Zoetermeer een kwart miljoen pure (woeker) winst maakt over de rug van zieke mensen die als enig alternatief kunnen kiezen voor het voor zich uit staren  tijdens hun verblijf in het ziekenhuis.

Vorig jaar heb ik ook al in dit ziekenhuis gelegen en ook toen heb ik me hier boos om gemaakt.een jaar later en er is niets veranderd. Ook toen heb ik een en ander aangekaart bij de gemeenteraad van Zoetermeer (Trots op Nederland fractie) maar omdat toen het LLZ toch al onder vuur lag wegens een nakend failissement en wanbeleid van de bestuurders is hier toen weinig meer mee gedaan.
 Toch vind ik dat t hoog tijd wordt dat er eens werk gemaakt wordt van de afperserij die dergelijke bedrijven plegen op mensen die op dat moment het meest weerloos zijn. Zieke, invalliden en ouderen worden op allerlei manieren uitgebuit door bedrijven die zich voordoen als het beste voorhebbende met de kwetsbare medemens maar ondertussen er slechts op uit zijn om zonder enige scrupules met zo min mogeljk investering zo groot mogelijke winsten te maken.

Wanner u de “hypermoderne” apperatuur waarover ik schrijf met eigen ogen wilt aanschouwen, Momenteel zendt de NTR iedere maandagavond om 19.30 uur op Nederland1 de documentaireserie “Kamer 202” uit, geheel opgenomen in het Langeland ziekenhuis in Zoetermeer.
Ook ik heb in deze serie mogen figureren omdat ik toevallig een van de bedden bezet hield in de genoemde kamer. De aflevering waarin ik te zien zal zijn wordt op 27 februari uitgezonden. Wie ik ben mag u raden, daar alle mannelijke patienten op dat moment toevallig allemaal Henk heette. Zo blijf ik toch nog een beetje incognito en dat is dan toch wel weer,
”prettig geregeld".



14 opmerkingen:

  1. Helemaal met bovenstaand artikel eens! Wat een oplichters! Apparatuur uit het jaar nul, een soort antieke koelkast als telefoon, waar je in een druk ziekenhuis amper een buitenlijn op krijgt. Schandalig, nooit meer gebruik van maken! Wat ik wel heb uitgevonden: als je op de afstandsbediening van de tv vaak de "4" indrukt, krijg je gratis een paar zenders.
    Mijn verhaal speelde zich af in het MST, Enschede.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afgelopen maand heb ik weere een operatie mogen ondergaan in het LLZ en er was nog helemaal niets veranderd. m.a.w. patientline heeft aan deze oude troep nogmaals 1000 euro per toestel verdiend.

    Omdat ik in november ook al enkele dagen in het ziekenhuis was heb ik patientline om een korting gevraagd, 5x in 3 jaar aansluitkosten betalen vond ik wat gortig! helaas, dat kon alleen wanneer je binnen 30 dagen weer werd opgenomen, ik was 3 dagen te laat. KASSA!!!!

    Oplichters met een monopoliepositie, het ergste soort graaivolk dat er bestaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. deze prijzen zijn nog heilig als je ze vergelijkt met de prijzen in het Ouderijnziekenhuis in Utrecht door dezelfde organisatie.
    Bij mijn vrouw werd de tv op actief gezet die het niet eens deed. De andere patiente op de zaal deelde dit mee dus ik terug bellen en werd gezegt je moet die mensen niet geloven. we sturen een monteur. (wat ook bij die andere patient zou gebeuren voor dat mijn vrouw er lag) ik denk dat deze monteur nog moet komen.
    Schandalig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag zou ik u allen willen informeren over wat menig Patienten niet weten. Patientline levert waar het ziekenhuis zelf om vraagt. Die schermen die "worden belooft" volgens u die heeft Patientline ook hangen in ziekenhuizen, alleen daar moet het ziekenhuis zelf voor kiezen. Patientline heeft meerdere systemen waar het ziekenhuis uit kan "kiezen". Dat u een beeldbuis had heeft niks te maken met Patientline maar met de keuze van het ziekenhuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ De AAS,

    LULKOEK, (pardon my french) Navraag bij het ziekenhuis (door de gemeenteraad) leert dat LLZ werkt met een contract volgens systeem 2.
    "Voorbeeld 2
    Patientline (mede)investeert in het door u gewenste systeem en draagt voor eigen rekening en risico zorg voor de exploitatie. Voor de zorginstelling is geen sprake van operationele belasting"(bron, website patientline)

    Dit is het meest gebruikte systeem en hoe dat in de andere genoemde ziekenhuizen zit weet ik niet maar van t LLZ wel.
    Patientline inxesteerd minimaal in deze ziekenhuizen en melken de installatie uit tot er niets meer in zit. kapotte toestellen worden vervangen door slooptoestellen uit andere ziekenhuizen waar een, door t ziekenhuis betaald, systeem wordt geinstalleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mijn partner verblijft op dit moment in het gelre ziekenhuis in apeldoorn ze wacht daar op een donorlong. bij opname( inmiddels drie maand geleden ) vroegen we wat se tv kost. kregen het volgende antwoord: De eerste 15 dagen betaald u €3.80 per dag
      Dag 16 t/m dag 30 betaald u €3.21 per dag
      Vanaf dag 31 wordt er een bedrag van €2.65 per dag berekend.
      Ze heeft geen tv laten activeren. heb met patientline contact gezocht en mijn beklag gedaan over de veel te hoge prijs. kreeg als antwoordt dat zei, samen met het gelre de prijzen vast gesteld hadden en er geen korting gegeven werd. Een rekensom leert dat ze in de drie maand € 264 kwijt geweest was ( thuis is het basispakket € 15 dit is dus 17 maanden tv kijken voor dit bedrag. wij allen vinden het veel en veel te duur. nu de vraag: wat doen we er dan aan?

      Verwijderen
    2. U Heeft helemaal gelijk zijn belachelijke prijzen

      Verwijderen
  6. wat een geklaag. je bent niet verplicht een tv te huren... of werkt u ook voor niets? in dat geval neem ik graag uw televisie mee. en wat als de tv defect raakt? repareren de kaboutertjes hem dan voor nop?

    stelletje azijnpissers

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het is inmiddels 2 jaar verder en nog steeds hangen dezelfde apparaten daar, U kunt mij dan een azijnpisser noemen maar in mijn ogen is dit oplichting. het staat u vrij te vinden wat u wilt maar dit is mijn blog en ik pis daarin precies zoveel azijn als mij dat belieft. als u dit niet bevalt staat het u volledig vrij om een ader zijn blog te lezen. beetje laf trouwens om uw bericht anoniem te plaatsen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben het hier helemaal mee eens.Slecht te Tv en koptelefoon en woekerplrijzen, bovendien krijg je na 5 weken een aanmaningmet dat er al 2x een factuur is gestuurd en dat de termijn onaanvaardbaar was overschreden. Was 1 dag in Langeland ZKH tV van 16.00 uur smiddags tot volgende ochtend 10.00. Kosten € 7,59 wat al belachelijk is maar omdat ik volgend Patientline mijn factuur niet had betaald was dit na 5 weken € 12,59. terwijl je nog niet eerder een factuur of een herinnering hebt gezien, is dit een manier om nog meer te verdienen aan de TV,s. Zeggen dat je een factuur hebt gestuurd maar dit niet hebt gedaan en vervolgens er bijna het dubbele bovenop doen. Nooit meer een TV van Patientline. Zorg dat je vrije keuze in ziekenhuis hebt via zorgverzekraar en informeer van te voren of ze zaken doen met Patientine. Dit ziekenhuis dan maar niet uitkiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. waar is mijn net geschreven stukje over de vreselijke parktijken van Patientline.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U moet me wel heel even de tijd geven om het te plaatsen hoor, voor mij was het gister ook zondag.
      zoals u ziet staat het er nu.

      Verwijderen

Wilt u reageren? Be my guest! leef je uit.
NB, bedenk dat bloggers ook moeten leven en klik ook eens op de ads!