18 november 2011

De Ajax apocalyps is nakende


Wordt u daar ook zo moe van? Je kan de TV niet aanzetten of het gaat wel over een of andere crisis.
Kredietcrisis, klimaatcrisis, voedselcrisis, bankencrisis, Arabische crisis, valutacrisis, Europesche uniecrisis, kabinetscrisis, het houdt maar niet op. En allemaal “kundig” uiteengezet door experts en ingewijden, die het allemmaal heel goed weten maar er geen flikker aan (kunnen of willen) veranderen. Ruim twee uur crisis tv per dag,en  dan reken ik de journaals nog niet eens mee.  Doodziek word ik ervan. Nou was de Nederlandse tv al een crisis op zichzelf maar om nou avond aan avond ook nog eens doorgezaagd te worden over een of andere crisis, nee bedankt. Veel keus heb je echter niet want op de commerciele zender is een modellen/dans/zang/talenten of haarknipwedstrijd of een programma over hormoongeplaagde zuipende tieners die willen ketsen, bonken, fleppen,slikken of spuiten. Je moet dus wel, als je tenminste verstrooiing door de TV wenst.

De sport was nog een lichtpuntje maar helaas niet meer, er is namelijk CRISIS! En wel op twee fronten. Het Nederlandse elftal heeft alweer van Duitsland verloren maar veel erger nog, er is Crisis bij Ajax! Alweer!
Niets nieuws onder de zon zult u denken maar daar denkt omroepland toch anders over hoor, Het journaal. DWDD, Pauw en Witteman,Nieuwsuur, Studiosport,VI, ja zelfs Hart van Nederland, Koffietijd en Shownieuws vullen hun programmatijd grootdeels met dit “wereldnieuws”. Overal worden deskundigen vandaan opgetrommeld, Peter R de Vries is ineens ook groot Ajax kenner en schuift graag aan om zijn toch al te grote ego een verdere boost te geven. Freek de Jonge zal er bij worden gehaald. Wouter Bos heeft dus ook weer een snabbel.  Jan en Joeri Mulder, de Barendjes, Koos Posthuumma, diverse bestuursleden van Ajax, oud spelers, spelers, collegavoetbalclubs en zelfs Willem van Hanegem, allemaal krijgen ze airtime want, ……er is Crisis bij Ajax. 
Dat Bankok onder water staat, dat in Jemen en Sirië protesten op bloedbaden uitlopen, dat Iran kernwapens aan het produceren is, China de wereldeconomie aan het overnemen, is, het maakt niet uit. Alles moet wijken voor dit nieuws. De Ajax Apocalyps is nakende, de ArenA is tot rampgebied verklaard, Amsterdam huilt.

Wat is er nou eigenlijk gebeurd? Een van Christus zijn schaarse herverschijningen op aarde, de oudvoetbalvirtuoze taalverrampeneerder,  Johan Cruijff is buitenspel gezet door zijn collega commisarissen. Niet zomaar buitenspel gezet maar zwaar gepasseerd ook nog! Gekrenkt tot in het diepst van zijn ziel! De raad van commissarissen, waar zijne heiligheid JC zelf ook deel van uitmaakt, heeft, zonder het orakel te raadplegen die andere voetbalgodheid Louis van Gaal in dienst genomen. Niet als trainer van de jeugd of het tweede maar, godbetere, als algemeen directeur!! Nu zijn de rapen gaar natuurlijk . Dat Cruijff niet mee kán beslissen als hij zijn arrogante kop niet op vergaderingen laat zien, dat mag niet bommen, Cruijff die passeer je niet, voor iedere beslissing ga je op audientie en met knikkende knietjes dien je goedkeuring af te smeken voor ieder te nemen besluit. Cruijff is de almachtige en alleen hij kan Ajax redden. Bij Ajax wordt de mop verteld dat Cruijff na zijn dood in de hemel komt. Daar ziet hij God, loopt verontwaardigd op hem af en zegt: “Wegwezen, je zit op mijn plek. Je hebt er een klerezooi van gemaakt, hieronder.”



Tja, en nu heb je twee kampen, je bent of voor JC of voor Van Gaal, allebei gaat niet, je kunt niet katholiek en protestants tegelijk zijn, of christen en moslim,dat wordt weer modder gooien en karakters vermoorden. Bloed aan de palen en, gesteund door “het legioen”, zullen er ook wel wat ruiten sneuvelen her en der.

 Johan Derksen, hoofdredacteur VI spreekt verlekkerd: ”Dit wordt een geweldige oorlog.”
 Arie van Os, voormalig financieel directeur: “Zoals iedereen weet ben ik een ongelooflijke fan van Louis. Zijn terugkeer bij Ajax is een zegen voor de club.”
 Maarten Oldenhof, voormalig algemeen directeur: ”Ik weet niet of Van Gaal de juiste man op de juiste plek is.”
 Ronald de Boer, jeugdtrainer: ”Het is triest, ik heb er geen goed woord voor over hoe beide partijen met elkaar omgaan’’
 Rob Cohen, voormalig zaakwaarnemer van Louis van Gaal: “Dat achterbakse is niets voor Louis. Ze hadden Johan Cruijff hoe dan ook moeten inlichten”
 Paul Römer, commissaris:” De benoeming van de nieuwe directeur heeft bij ons altijd een agendapunt. We zijn vanaf zondag bezig geweest met Johan in contact te komen om hem op de vergadering te attenderen. Dat is bij hem niet altijd gemakkelijk, hebben wij gemerkt.’’
Wim Jonk, jeugdtrainer: ”Ik ben verrast en verbaasd. Dit is Ajax-onwaardig”
Verder geven in de kranten, Daniël Dekker- voorzitter supportersvereniging Ajax, Jan Driessen-hoofdsponsor AEGON, Sjaak Swart, Leo Beenhakker, Theo Janssen, Frank de boer, en weet ik veel wie allemaal nog meer hun mening.

Ondanks de aanstelling van Louis van Gaal als directeur van Ajax, blijft Johan Cruijff gewoon aan als commissaris van de voetbalclub. “In principe blijf ik zitten als commissaris, maar veel zal afhangen van de reacties vanuit de club'', vertelt El Salvador in De Telegraaf.
 Nou, ik moet dat eerst nog zien, Ik heb zo’n vermoeden dat het aloude spelletje van “ Hij eruit of ik eruit” gespeeld zal gaan worden, is het niet vandaag dan is het morgen wel. Van Gaal en Cruijff, ”je moet dat zien in de tand des tijds” (heb ik JC eens horen zeggen) dat gaat nou eenmaal niet samen, wie weet houdt Van Gaal dan wél zijn belofte en komt echt nooit meer terug.

Ooit was er een tijd da als je de naam  Ajax hoorde, het over voetbal ging, fris en aantrekkelijk speels en technisch geballetjetrap op een niveau dat andere clubs deed sidderen alleen bij het horen van de naam Ajax. Ajax won bekers, Ajax werd kampioen, Ajax leverde de beste spelers aan de hele wereld. Als je nu de naam Ajax hoort betekent dat gerommel, oorlog bij t bestuur, ruzie in t team…. Voetballen komen ze daar allang niet meer aan toe. Wat mij betreft, ik ben t geouwehoer zat, Ajax hoeft voor mij niet meer, Cruijff ook niet en van Gaal ook niet. Ik geloof niet meer, ik ben een afvallige! Deze laatste crisis heeft me genekt, voor mij zal dan wel geen plaats zijn weggelegd in de voetbal hemel maar als JC daar inderdaad de troon bestegen heeft lijkt het me nou ook niet echt een vreedzaam plekje om de eeuwigheid te slijten.
't Is al met al Prettig geregeld weer…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wilt u reageren? Be my guest! leef je uit.
NB, bedenk dat bloggers ook moeten leven en klik ook eens op de ads!