7 maart 2014

Hardnekking misverstand over de gemeente

De laatste dagen heb ik me in heel wat debatten gestort  in verband met de komende gemeenteraadsverkiezingen en daar is me toch wel iets opgevallen, een groot misverstand dat ik hierbij graag uit de wereld wil helpen.

Uit het publiek hoor ik heel veel de woorden: “de gemeente dit en de gemeente dat, de gemeente luistert niet, de gemeente trekt zich niets van ons aan". Alsof de gemeente een aparte entiteit zou zijn, een instantie of een ambtelijk bedrijf of zo.

Welnu beste mensen dat is niet zo, de gemeente, dat zijn wij! Dat bent u en ik, samen. Anders niet.
Wat wij komende verkiezingen gaan doen is dan ook niet een nieuwe gemeente kiezen maar een nieuw bestuur. Net als in een vereniging wordt zo’n bestuur gekozen uit de meest capabele en meest bevlogen mensen van de club, de leden, mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de club en waar je op kunt bouwen. Mensen die de club beter maken. Zonder eigenbelang en met alleen het belang van de club en de leden van de club voor ogen.
Als Groep de Mos spreekt kan de gevestigde politiek slechts ademloos toehoren.


Zo ook in uw gemeente, althans zo zou het moeten zijn. Helaas denken wij leden van de gemeenteclub, want dat zijn we tenslotte, maar al te vaak dat wij ons bestuur dienen samen te stellen uit leden van een landelijke politieke partij, vaak mensen van buiten de stad, die dus niet eens lid zijn of nog maar kort, van onze club en al helemaal niet weten hoe het binnen de vereniging reilt en zeilt. Maar beste lezers, deze mensen hebben niet het belang van de club voor ogen maar hun eigen belang en het partijbelang, als dat toevallig parallel loopt is dat mooi meegenomen, maar als dat niet zo is dan is er nog geen man overboord, dan wordt het clubbelang gewoon ondergeschikt gemaakt aan het eigen belang, het beleid van de landelijke partij, de politieke carrière, de politieke vrindjes, prestige en grootheidswaanzin.

En wat doen wij, de trouwe leden van de club,de contributie betalers, de inwoners van de stad?
Helemaal niets!! We klagen en kijken van een afstandje toe hoe de mensen die wij in het zadel hebben geholpen er een potje van maken, onze contributie verteren met peperdure dienstreisjes en
nieuwjaarsrecepties, zichzelf verheerlijken door megalomane projecten op te starten die vaak niet eens worden afgemaakt. Buitenlandse leiders voor vele miljoenen faciliteren terwijl de leden nog geen broodje kunnen kopen. Ondertussen een leven “lijden” als van een luis op een zeer hoofd. Vier jaar lang om precies te doen en laten wat ze zelf willen, werkend aan hun bekendheid om landelijk door te stoten, of liever nog Europees want daar zit het echte geld, of om links en rechts de pot te vullen voor een onbekommerd pensioen. U, ik en de vereniging zijn een middel om het doel te bereiken, verder bent u alleen maar lastig en tijdrovend. Bek houden en vreten wat je op je bord krijgt.


Maar beste vrienden, beste clubgenoten, de maat is vol, jaren achtereen hebben wij ons laten uitvreten door de regenteske beroepspolitici, het wordt nu hoog tijd dat de leden van de club het heft in handen nemen, geen politieke spelletjes meer, geen buitenstaanders, geen gelukszoekers en carrièrejagers maar leden van de club, leden van de gemeente, uit de club, die al jaren lid zijn en dat ook tot hun dood willen blijven. Die in alle opzichten mee willen bouwen aan het welzijn, de groei en de gezondheid van die club en haar leden. Inwoners, bewoners, lokale bevlogen mensen, in mijn geval Hagenaars en Hagenezen, maar dat geldt in uw stad of gemeente natuurlijk voor die inwoners.

In het debat van gisteravond vroeg een clublid (bewoner van Laak, waar we waren neergestreken) wat de partijen gingen doen aan werkloosheid, zijn werkloosheid. De D66 aspirant kwam hier op met een hoogdravend verhaal over opleiding en scholing, meer stageplaatsen en meer van die vage zaken, waarop de man zei: ‘allemaal leuk en aardig, maar dat vroeg ik niet, ik ben mijn baan kwijtgeraakt, ben 53 en kom niet meer aan de bak, dan kun je wel beter opgeleid personeel de arbeidsmarkt opsturen maar daar heb ik helemaal niets aan, integendeel, ik krijg voor die paar banen die er zijn nog meer concurrentie, die stuk voor stuk beter gekwalificeerd zijn dan ik, u helpt misschien het werkloosheidscijfer naar beneden maar ik heb nog steeds geen baan en de kans dat ik die nog krijg is alleen maar gereduceerd. Bedankt voor niks.”

Die meneer heeft gelijk! De politiek vindt je dan een egoïst, er wordt je voor de voeten gegooid dat je ook aan een ander moet denken en blij voor hun zijn dat die wel aan het werk zijn gekomen.
Nou beste politiek, je moet helemaal niks!! Dikke lul 3 bier en een pinda”, zeggen wij dan in Den Haag. “Daar kenne ik en me wijf niet van vretuh, Ik wil werruk punt ûht!”

Het leuke en het mooie is ook dat u voor een keertje alleen maar aan uw eigen belang hoeft te denken bij de verkiezingen. U kiest namelijk iemand die U vertegenwoordigd in de gemeenteraad, iemand die uw belangen behartigd en voor uw mening  en standpunten opkomt, niet voor de overbuurman en niet voor die  aardige meneer van 2 hoog achter maar voor u alleen (tenzij dat natuurlijk dezelfde belangen zijn als die van u). U hoeft helemaal verder met niemand rekening te houden! Als de overbuurman en die aardige meneer van 3 hoog achter zijn belangen behartigd wil zien dan heeft hij ook de gelegenheid om op die persoon te gaan stemmen die dat voor hem wil doen, en als hij niet gaat stemmen heeft hij het puur en alleen aan zichzelf te danken als er niemand zijn belang vertegenwoordigt in het clubbestuur. Als u zich doodergert aan het betaald parkeren ,dan stemt u gewoon op iemand die dat ook doet. Als u vindt dat er een controleur op iedere tram moet dan stemt u op iemand die dat ook vindt.  Als u de straat niet meer op durft in het donker, en steeds minder vaak als het licht is ook, dan stemt u op iemand die daar werk van gaat maken. Als u vindt dat ouderen in een isolement raken omdat ze geen bezoek meer krijgen vanwege  de kosten, er geen buurthuis meer is waar een kopje koffie kan worden gedronken, het OV te duur en ontoegankelijk is dan stemt u op iemand die daar wat aan gaat doen. Als u vindt dat cultuur in de buurt hoort en niet in een paleis dat alleen is neergezet voor de elite en de upperclass, dan stemt u op iemand die dat vermaledijde Spuiforum besluit terug draait. Het gaat namelijk alleen maar om wat u vindt. Alle clubleden mogen iemand kiezen die doet wat zij willen en vinden en die vertegenwoordigers gaan dan straks met zijn allen om de tafel zitten om die wensen en meningen op elkaar aan te laten sluiten. Dat hoeft u niet te doen, daar hebt u hen voor gekozen. Niks landelijke belangen. Uw belangen, uw clubbelangen, uw gemeente belangen, daar gaat het om.

Ik zou u dan ook dringend willen adviseren om deze gemeenteraadsverkiezing massaal naar de stembus te gaan en de landelijke politieke baantjesjagers met pek en veren uw club uit te jagen, een eind te maken aan wethouders met een parkeergeldmanie, een wethouder met waanideeën dat een eekhoorn een brug moet maar een invalide best met de tram kan. Wethouders met een dienstreishobby een narcistische zelfopdeborstklop dwangneurose of een met een hoogbouwfetisjisme. Uw raad, uw bestuur volledig te bemannen met clubleden, plaatselijke bevlogen werkers die daar zitten om uw belangen te verdedigen, de lokale partijen en groeperingen.  Tenzij het u natuurlijk ook geen reet kan schelen hoe t met uw vereniging  verder moet.

Voor Den Haag adviseer ik Groep de Mos / ouderen Partij Den Haag (lijst 14 nummer 17), voor Zoetermeer: Trots Zoetermeer, voor Gouda: Trots Gouda, voor Rotterdam: Leefbaar of Rotterdamse ouderenpartij, Voor Utrecht: Ouderen partij Utrecht enzovoort, enfin u begrijpt t wel, Geen PVDA, CDA, VVD, D66 of wie dan ook van de andere landelijke regentenbende, u hoeft maar naar de resultaten van de afgelopen jaren te kijken om te zien dat deze er helemaal niks van bakken.

Stem 19 maart Lokaal in t stemlokaal!
Dan wordt t allemaal “Prettig geregeld”



2 opmerkingen:

  1. Woon je in 5 steden, of ben je nu gewoon met landelijke politiek bezig ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, smurf, wijsneus!..Scherpe observatie maar geen terechte. Ik woon in Den Haag maar dat had je vast al wel begrepen.Nee ik bedrijf geen landelijke politiek door mijn lezers, die in heel het land zitten een advies te geven. Ook in andere steden maken de landelijke politieke regenten partijen meer kapot dan ons lief is. Ik ben lid van de ene club, De Haagse, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat in me niet interesseer voor de resultaten van de andere clubs. Ik vind het net zo erg als een bejaarde 3 dagen in Amsterdam in de stront moet liggen als in Den Haag hoor. (erger nog gezien het uitzicht) en als jij dat landelijk politiek bedrijven wilt noemen... tja, Ik ben in ieder geval blij dat je het stuk tot het eind hebt gelezen! hulde daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Wilt u reageren? Be my guest! leef je uit.
NB, bedenk dat bloggers ook moeten leven en klik ook eens op de ads!