21 juli 2013

SpuiforumTussenblogje, of interludium (voor de elitaire theatergast)


Ik ben echt geen Cultuurbarbaar, ik ben een groot liefhebber van klassieke muziek en van Opera. Ondermeer Mozart, Chopin, Chaikovski, Brahms, Beethoven, Verdi, Puccini en zelfs Wagner sieren in grote hoeveelheid mijn cd collectie. Veel symphonien herken ik direct en diverse aria’s zing ik feilloos uit t hoofd mee.(dwz in mijn ogen feilloos, een beluisteraar zal hier heel anders over denken.


Toch, waarde blog vrienden , moet ik “tot mijn schande” erkennen dat ik slechts enkele keren in het totale bestaan van de Spui zalen in de Anton Philipszaal ben geweest. Een keer voor een uitvoering van het Zwanenmeer en een maal voor een recital van  beroemde opera stukken. Het Danstheater heb ik een keer bezocht vanwege een uitvoering van mijn oudste dochter toen ze nog heel jong was ter viering van het jubileum van dansschool Carina Verzijl waar zij jazzballet of zo deed. In het Spuitheater ben ik een keer geweest omdat ik daar deelnam aan een debat voor afgelopen GR verkiezingen en een keer heb ik een uitvoering van het Politie Mannenkoor, op invitatie, bijgewoond in de Nieuwe Kerk. Een enkele  film heb ik getracht te volgen in het Filmhuis.  Mijn echtgenote is een paar keer vaker in de DAP zaal geweest tijdens lunchconcerten van het Residentieorkest.














Ik bekijk een opera, concert of ballet liever vanaf de bank, met een glaasje erbij en een handje knabbels en de pauzeknop als ik naar t toilet moet,en een mogelijkheid tot zappen als ik genoeg heb. sorrie hoor.

E.e.a. heeft mij bewogen om onder mijn facebook en twittervrienden een onderzoekje te doen:
Wie van mijn Haagse, of exHaagse facebook vrienden bezoekt de theaters rond het spui

A: regelmatig, 5 x per jaar of meer
B: af en toe , 1 tot 4 x per jaar
C: soms, 1tot 3 x in de 5 jaar
D: Wel eens binnen geweest
E: nooit

En hoe vaak van die keren was dat bij voor een officieel geagendeerde uitvoering waarvoor u de volle prijs heeft betaald? dus geen invitatie, bedrijfs- of schooluitvoering, lunchconcert etc. Seizoenskaart telt wel.
 De uitslag is wonderwel ongeveer gelijk aan mijn eigen belevenis. Dit ondanks een redelijk gevarieerd programma en eigenlijk best redelijk betaalbare plaatsen. Rond de 25 euro (van af) zou voor mij, en de meeste van mijn vrienden en kennissen een of twee keer per jaar nog wel te doen zijn als we zouden willen, hoewel natuurlijk ook 25 % van de Haagse bevolking een avondje uit naar de Phillipszaal met 2 personen betekent dat er de rest van de maand geen vlees op tafel komt. Als het sowieso al haalbaar zou zijn. Dan is de keus natuurlijk al snel gemaakt. Ook de keus 5 x naar 't Residentieorkest of een weekje Kusadasi lijkt me niet echt moeilijk.

De vraag werpt zich dan ook op, voor wie zijn die theaters er dan?
Een beetje onderzoek leert dat er een groep frequente bezoekers van ongeveer 20.000 mensen bestaat, waarvan een groot deel een uitpas heeft of vriend van t residentieorkest is. Het is een elitaire groep, vaak (salon)linkse, ruim boven modaal (2)verdieners die buiten de voorstelling om, toch voornamelijk de voorstellingen bezoeken om te netwerken, roddels uit te wisselen en hun nieuwe Edgar Vosjes, Chanelletjes en Armani’s te showen. Nog geen 15 % van de Haagse inwoners (op theaterleeftijd) de rest van de bezoekers bestaat uit invite’s, gasten van buiten de stad, en mensen zoals u en ik, die heel soms gaan en dan nog t liefst gratis of tegen gereduceerde prijzen.

De volgende vraag is dan ook:
 Is het fair om alle Haagse inwoners te laten meebetalen met 1000 euro of meer per gezin, voor het plezier van slechts een kleine groep? Zeker in deze tijd waarin voor een groot deel van deze inwoners vele facilliteiten en regelingen worden wegbezuinigd. 75% Van alle Haagse inwoners vindt van niet!
Hoe zit dat met U?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wilt u reageren? Be my guest! leef je uit.
NB, bedenk dat bloggers ook moeten leven en klik ook eens op de ads!