25 november 2011

Post(mortem)


Zoals enkele van jullie wel weten heb ik hier en daar wel  wat ervaring met de Russische posterijen.
Niet al te beste ervaringen hoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat het de laatste jaren wel wat beter is geworden. Als je vroeger van een brief of een pakketje zeker wilde weten dat ‘t aankwam en er ook nog wat in zat, moest je het met de, kostbare, documentenpost versturen.  Dan werd ‘t afgeleverd door 2 zwaar bewapende militietypes met Kasleshjnikovs in de aanslag en een gepantserde wagen die met draaiende motor wachtte tot het pakketje door de ontvanger was aangepakt.
 Nu is Rusland een land waar nog steeds overal corruptie is, postbodes hun zeer karige inkomens moeten aanvullen met wat ze in de pakjes vinden en waar de brievenbussen in de flatgebouwen allemaal gesloopt en opengebroken zijn. Niet zo verwonderlijk als de post daar “kwijtraakt”, helemaal als je bedenkt dat aangifte doen of klagen je alleen maar verder in de problemen kan brengen en je dan waarschijnlijk helemaal nooit meer post zult ontvangen.
 Maar, tegenwoordig  gaat ’t zelfs zo goed dat een aangetekend pakketje bijna altijd aankomt, het kan een paar weken duren en soms is de inhoud niet helemaal compleet meer, maar het vaker is het de douane die de inhoud heeft “gecontroleerd” dan de postbode. Ik heb dus in feite niets te klagen over de post in Rusland.

Posta Rossia 
Waar ik de laatste tijd wél gierend van over mijn nek ga is het Nederlandse postbedrijf. Voorheen PTT post, KPN post,TPG, TNTpost en nu dan Post.nl.
 Natuurlijk ook over die bonus van 2,6 miljoen euro die exTNTdirecteur Peter Bakker bij zijn vrijwillig vertrek bij  de post meekreeg.  Alwaar hij  sinds 1998 in t bestuur zat en delaatste jaren een vast salaris van 918.000 euro, een ­bonus van 519.390 euro, een pensioenbijdrage van 86.674 euro, een post ‘overig’ van 159.268 euro en een aandelenpakket van zo’n 876.070 euro, al naargelang de koersontwikkeling per jaar had opgestreken.
 Dat hij enkele duizenden postbodes ontslagen heeft  omdat ze te duur werden is in dat licht natuurlijk een geweldig gotspe geworden. Dat meneer nu actief is bij het wereldvoedselprogramma van de VN, waar hij ‘ambassadeur van de honger’ is terwijl hij met alleen zijn afscheidsbonus het halve Afrikaanse continent van de hongerdood kan redden mag geen naam hebben. Dat hij  per 1 januari 2012 onbeschaamd kan doorgaan met schrapen bij hetWorld Business Council for Sustainable Development (WBCSD), een comité gericht op duurzaamheid, ach leuk voor hem toch?
 Dergelijke absurditeiten vind ik eigenlijk misdadig en ik ben van mening dat van dit soort graaigrage types het totale bezit, (op 5 ton na) geconfiskeert dient te worden om ons land door de zware periode waar in we nu zijn beland heen te helpen. 

Welliswaar heb ik het beleid van TNT regelmatig verdedigd, postbode is nu eenmaal geen fulltimebaan meer. De vooruitgang, weet u wel? 
De arbowet verbied grotere wijken en ook in t sorteercentrum is het werk door computers overgenomen. De meeste pakketpost wordt apart afgeleverd en ook andere bedrijven hebben zich op de postmarkt gestort.Met een paar uurtjes per dag is de postbode klaar met t werk. Het is niet anders maar de tijd van de fulltimepostbode is voorbij, maar toch Ik mis die man op z'n degelijke zwarte dienstfiets in z'n grijze uniform met PTT pet!

En dat is nou precies waar dit stukje eigenlijk over gaat is dat met het verdwijnen van de “echte postbode” nu ook de integriteit van de posterijen lijkt te zijn verdwenen. Dat we bij de reclame door een strenge huismoeder  met een “ hey, dat doe je thuis toch ook niet?” van de normen en waarden van onze hedendaagse postbode/huismoeders moeten worden overtuigd toont al aan dat ze t bij de post zelf ook wel weten.  Wat is er gebeurd met de betrouwbaarheid van de post? Vandaag gepost morgen besteld is allang geen normale zaak meer. Postgeheim is een begrip uit het verleden  waar de huidige postbode om lacht.  De postbode is vaak niet eens in staat om het adres op de enveloppe te lezen en het is dat de sorteermachine het voor ze op volgorde legt anders  kwam uw post nog vaker op het verkeerde adres terecht.
Als de postbode geen zin heeft brengt hij de post morgen of overmorgen wel rond en als 't te veel wordt flikkert die het in de sloot. Wanneer ‘t een beetje veel is blijven hele containers op de postkantoren staan of verdwijnen hele pakken tegelijk in de oudpapiercontainers op de pleinen van de stad.

Kom nou Henk, nu overdrijf je toch wel een beetje hoor ik u denken, nou mooi niet. Hieronder een kleine bloemlezing uit het rapport van Post.nl zoals te vinden op: http://www.westonline.nl/files/problemen%20post.pdf 

Juli-Aug Bilthoven               1 loop Post gevonden in het bos,  vakantie werkers had er geen zin meer in.
Augustus Den Haag            Zonweg De afgelopen weken  zijn er diverse postbezorgers ontslagen wegens het opslaan van complete wijken in de kelder van hun huis.
Week 34                Leeuwarden          1 loop 1 keer(8915D westeinde) een complete bestelling gevonden met huis aan huis weggegooid in een sloot door een post bezorger
23-27 -aug Zoetermeer      Heel zoetermeer alle Huis aan huis van Zoetermeer 2 dagen niet bestelt
Week 35 Borne                     14 zakken post gevonden van de kerstperiode 2010
3-sep Den Bosch                  30 bakken container met 30 bakken postbussen blijven staan inclusief Rouwkaarten , pas dinsdag verwerkt
6-sep Almelo                        1 loop Loop 7607 n door de politie uit het water gevist POST VAN AUGUSTUS
8-sep Den Haag                   Zonweg 3 lopen  3 lopen blijven staan , vandaag is een papier vuilniswagen 8 volle containerS Huis aan Huis op wezen halen , die afgelopen dinsdag niet besteld Is
13-sep                                   leeuwarden 2 lopen 8911H hofplein zoekt geraakt nog steeds niet gevonden
rolcontainer antwood stukken blijven en aangetekende blijven leggen
22-sep Delft                          2 lopen 2702 staat er al 2 dagen werd vrijdag ook niet besteld misschien zaterdag
26 of 27-9 Helmond           Stapel aangetekendepost gevonden in een lege postzak de aangetekende kwamen uit Culemborg en de datum was 24-Augustus!
28-sep Roermond                2 tassen 2 tassen met post gevonden op kantoor van 2 weken geleden code 604
(nb. tekst rechtstreeks overgenomen incl. taalfouten)

Let wel dit is slechts een bloemlezing uit een hele lange lijst en dat zijn dan alleen nog de gevallen die door de post ontdekt en geregistreerd zijn. Als ik kijk naar de tijdsspanne die sommige gevallen nodig hebben gehad alvorens te zijn ontdekt moet je toch wel vrezen voor minimaal het dubbele aantal gevallen.

Frappant is ook dat het niet alleen gaat om grote steden maar vaak ook om de kleinere plaatsen en wat al helemaal opvalt, is dat er steden helemaal niet worden genoemd, ook hele grote zoals Amsterdam en Utrecht. Zou het daar soms wel goed gaan? Natuurlijk niet maar daar worden gegevens weggemoffeld door de plaatselijke besturen, postkantoren houden gewoon de boel niet bij of de postbodes zijn daar beter in het verstoppen van de post.

Of dit alles nu komt omdat een groot aantal van de postbodefuncties wordt ingevuld door immigranten die niets snappen van het feit dat de post in Nederland ooit betrouwbaarder was dan De Nederlandse Bank, wil ik niet beweren. Ik ben ervan overtuigd dat ook er allochtone werknemers zijn die hun werk met liefde inzet en volharding doen, zelfs bij de post. Ik weet zelfs zeker dat het vaak de Nederlandse jongens en meisjes zijn die hun collega’s het voorbeeld geven en dat de onverschilligheid er bij alle postbestellers is ingeslopen. Ik weet ook dat ik tegenwoordig, wanneer ik zeker wil weten dat de post aankomt het persoonlijk in de bus gooi, zelfs als het buiten de stad is. Zelfs het aangetekend versturen is, blijkt uit bovenstaande lijst, ondanks de prijs van een compleet Happy meal bij mc Donalds helemaal geen verzekering dat je bericht ooit aankomt.
Gek he? Post, dat de mensen steeds minder gebruik maakt van de fysieke post, e-mail komt tenminste aan. Vreemd he? Dat wanneer ik de postbode met een blowtje in de mond op z’n gemak de post zie rondbrengen dat mijn vertrouwen slinkt? Raar he, dat wanneer ik een briefje in de bus vindt dat er een pakketje voor mij is getracht af te leveren (terwijl ik gewoon thuis ben en de bel gewoon werkt)ik niet kan lezen wat de postbode heeft geschreven omdat t alles behalve Nederlands is, dat ik  mijn volgende pakje met fedex verstuur. Gek he, dat wanneer ik aanmaningen krijg van facturen die ik nooit heb gehad, ik me afvraag welke post nog meer niet bezorgd is? Het is belabberd in de zuiverste zin van t woord, t lijkt de NS wel. Misschien moeten we er toch maar weer eens over nadenken of dit soort bedrijven niet gewoon weer door de staat zouden moeten worden gerund of dat er strenge eisen gesteld moeten worden aan privatebedrijven alvorens we ze de verantwoording overdragen..

Maar ja, als ik een pakketje naar mijn schoonmoeder in Rusland stuur komt dat steeds vaker wel aan. En dat is dan toch wel weer prettig geregeld.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wilt u reageren? Be my guest! leef je uit.
NB, bedenk dat bloggers ook moeten leven en klik ook eens op de ads!